2008-12-12

Panik!

Nu snurrar det verkligen i huvudet! Jag måste bestämma vad jag ska göra eller läsa till vårterminen!!! Annars är jag arbetslös den 18/1, det vill jag inte! Att det ska vara så svårt att komma på vad jag vill läsa till. Att jag vill läsa är jag säker på, men vad?
Till och med mina barn vet vad de vill bli när de blir stora.
  1. Mindy, frisör.
  2. Julia, förskollärare.
  3. Jakob, polis.
  4. Hanna, vetrinär.
  5. Linn, gul kossa.

Tänk vilka duktiga och målmedvetna barn jag har. Jag hoppas verkligen att allt går bra för dem och att de når sina mål (kanske blir lite svårt för Linn men jag ska göra allt jag kan för att hjälpa även henne, typ betala hennes terapi). Några sådana planer hade inte jag när jag gick i grundskolan, i alla fall inte lika övertygande och säkra som mina barns... Jo, det fanns en sak som jag ville och var säker på. Att jag ville bli mamma och det målet måste jag ju säga att jag har klarat, mångfaldt! Faktum är att jag gärna hade fortsatt att vara "bara" mamma ett par år till. Men tyvärr så kan man inte försörja sig på det och i dagens samhälle gäller det att hänga med. Man måste utbilda sig i tid, för vid en viss ålder är man inte lika attraktiv på arbetsmarknaden längre. Trots bra utbildning som man skaffat sig i en mogen ålder, med livserfarenhet, utan kommande graviditeter och sjuka småbarn så är chanserna att få jobb svårare ju högre ålder man har. Konstigt, tycker jag! De sista tio åren i arbetslivet måste ju vara de åren då den anställde har som mest att ge, speciellt om man får ett nytt jobb som man trivs med.

Nej, fis också!! Jag måste bestämma mig nu om jag inte ska riskera att hamna i gruppen "äldre arbetslösa"! Dit, har jag för mig, hör man om man är 45+ och arbetslös. Dessutom är det väl då som risken är störst för att bli långtidsarbetslös (pga samhällets konstiga sett att se på ålder)!!!

Inga kommentarer: