2009-02-13

Tänk om...


Tänk om jag hade en liten liten apa, ompa ompa fallerallera.
Tänk vad folket skulle stå och gapa, ompa ompa fallerallera.

Visst är det lustigt med människor som tror saker!? Folk med förutfattade meningar om andra människor. Folk som tror någonting om någon bara för att någonting är på något sätt eller att de har hört något om dem. Ibland händer det att jag blir rädd när jag kommer på mig själv med att tänka något sådant. Då tillrättavisar jag mig själv genom att vända på det hela. "Vad tror du folk tänker om dig själv när du..."

Ibland önskar jag att jag hade "en lite apa" så folk kunde stå och gapa. Det har kanske faktiskt hänt några gånger när jag tänker efter. Inte för att jag är jätte konstig eller har gjort jätte konstiga saker utan bara för at det finns människor som har förutfattade meningar om allt möjligt.

En sak som kan anses lite konstigt med mig är att jag har fem barn. Det har hänt att jag har råkat höra, hört antydan till eller hört på omvägar:

"Undra hur det ser ut hemma hos dem, de har ju fem barn?"

"Ser hon inte lite tjock ut, det skulle inte förvåna mig om de ska ha en till!"

"Sonen har lite svårt för att läsa men det är ju inte så konstigt så många barn som de har."

Då önskar man ibland att man fick "försvara" sig eller visa dessa människor att:

"Det är nog få människor som har sådan ordning och reda hemma som jag har."

"Tjock om magen var jag innan jag fick barn också och det finns gränser även för fembarnsmammor."

"Svårt för att läsa kan vem som helst ha, dessutom är det inget fel på de andra barnens läsförmåga, en del av dem är till och med väldigt duktiga i skolan. Dessutom är sonen duktig på annat."

Sen å andra sidan så kan de få tro vad de vill...

En rolig kommentar som jag faktiskt har fått vid flera tillfälle är:

"Jag trodde inte att du var så liten och smal. Inte så ung heller...?"

Tydligen ska man vara stor, tjock och gammal för att ha fem barn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart ska man va stor, tjock och gammal för att ha fem barn! Inte liten, nätt och snygg som du. Dessutom att du har jättefint i ditt hem, gör de finaste julkorten och gärna bakar bullar med barnen kan ju ta kål på vem som helst i avundsjukträsket! Att du oxå hinner med en hund och några katter (väl?) och att plugga vidare, hur VÅGAR du!? Skäms på dig du duktiga kvinna! ;-)Puss på dig!

Resenären sa...

Du är utmanad! Titta in hos mig!
: )